Aquest bloc, sobre Ceràmica de Fina Casaus, vol ser una finestra oberta al fascinant i meravellós món de la Ceràmica i de tot allò que fa referència, d’una o altra manera, amb ella
Pàgines
diumenge, 19 de desembre del 2010
El tresor del Machu Picchu.
diumenge, 12 de desembre del 2010
PENÉLOPE VALLEJO “Geometries orgàniques”
dimecres, 8 de desembre del 2010
LA CAVERNA. José Saramago
Les vivences del terrissaire Cipriano Algor et fan patir: ‘només s’han quedat la meitat de la Terrissa, que han sortit a la venda unes vaixelles de plàstic que la imiten i que els clients prefereixen’.
dimecres, 1 de desembre del 2010
Frederic Amat. Mur d’ulls de ceràmica.
dilluns, 29 de novembre del 2010
LI XIAOFENG. 317 Fragments de porcellana per a crear el porcelain polo
diumenge, 21 de novembre del 2010
Frederic Amat - Antoni Cumella

dilluns, 15 de novembre del 2010
300 ANYS DE PORCELLANA DE MEISSEN
Exposició: 300 ANYS DE MEISSEN
Museu de Meissen. Talstrasse 9, Meissen.
Fins al 31 de desembre de 2010
dimarts, 9 de novembre del 2010
“SUNFLOWER SEEDS “ DE L’ARTISTA AI WEIWEI.
diumenge, 7 de novembre del 2010
ANNA MARIA MAIOLINO
dimecres, 3 de novembre del 2010
dimarts, 2 de novembre del 2010
Cristina del Castillo. Enrajolem!
dimecres, 27 d’octubre del 2010
Decoració ceràmica. Monogravat. Quim Turina.

dijous, 21 d’octubre del 2010
Ecoceràmica. TERRASSA ESCOLA MUNICIPAL D'ART
Peces realitzades per diferents ceramistes, a partir dels fangs obtinguts resultat de l’estudi de viabilitat artística de les terres de la potabilitzadora d’Aigües de Terrassa. Del 6 al 28 d’octubre
Ceramistes que participen : Jordi Berrocal
TERRASSA ESCOLA MUNICIPAL D'ART
Colom 114 - Terrassa 08222
tel.: 937850070 Ext.: 2074
dimecres, 13 d’octubre del 2010
Lluís Heras – Santi Moix
Terrisses negres realitzades conjuntament entre Lluís Heras i Santi Moix. Galeria Carles Taché. Fins al 12 de novembre.
dimarts, 12 d’octubre del 2010
Instal•lació ceràmica. Benet Rossell
dijous, 7 d’octubre del 2010
Rajoles d’arts i Oficis. Expressions ceràmiques. Amara Romero
diumenge, 3 d’octubre del 2010
“ENRAJOLEM! “
Activitats al voltant de la Biennal de Ceràmica. El Vendrell
Les alumnes de Batxillerat Artístic de L’escola d’ART del treball, participen al projecte "Enrajolem!".La ceràmica serà la protagonista de l'activitat cultural del Vendrell en les properes setmanes.
Divendres 15 d’octubre de 2010.
- A les 19 h. Inauguració “Enrajolem”. Projecte d’art col·lectiu.
- Ceramistes d’arreu del món han enviat les seves rajoles de ceràmica especialment creades per a aquest esdeveniment.
- Lloc: Passeig de les Bòbiles.
- A les 20 h. Conferència Enrajolem. Per Cristina del Castillo, autora del projecte que va portar a terme a Argentina (2004) i a Mèxic (2007). Loc: Sala Portal del Pardo
dimecres, 29 de setembre del 2010
SANTI MOIX: MOVE-ON
L'artista Santi Moix exposa a la Galeria Carles Taché de Barcelona, murals, terrises negres de la Bisbal i escultures de cautxú fins al 12 de novembre.
En aquesta exposició podem veure el treball realitzat aquest últim any a l’Empordà.
Amb aquesta exposició la Galeria Carles Taché obre aquesta temporada.
dijous, 23 de setembre del 2010
Taller Internacional de Sargadelos 2010. Isolda Piñol i Valeria Canals
| Peçes ceràmica de Valeria |
divendres, 17 de setembre del 2010
dijous, 16 de setembre del 2010
EUFRONI. CERAMISTA I PINTOR DE FIGURES VERMELLES. H. 535 -460 AC
diumenge, 5 de setembre del 2010
dijous, 2 de setembre del 2010
ÀMFORES I PLATS OBJECTES D'INSPIRACIÓ DE MIQUEL BARCELÓ

"Miquel Barceló ha comparat la pintura amb la cuina, i considera que cuinar és una activitat tan refinada com la pintura" * Per a transportar aigua, gra, aliments i cuinar es necessita àmfores (atuells antics); aquests objectes són font d'inspiració en algunes de les obres de la mostra Miquel Barceló "La solitude organisative" que podem visitar a Caixa Fòrum a Barcelona.
Les àmfores estan representades en diferents pintures, aquarel•les, murals i peces de ceràmica. A la performance "Paso Doble" són un objecte de transmissió entre els diferents paisatges de la superfície del quadre.
En una vitrina de la mostra podem visualitzar diverses peces de pasta ceràmica cuita. Destaquen dues ceràmiques en forma de plat fondo. En una d'elles Barceló ha modelat un animal, les seves potes es projecten a la vora de la peça ceràmica, integrant un volum únic, l'animal i el plat.
A l'altra peça titulada "Cecile embarassada de 9 mesos"(1996) ha tallat la vora del plat per representar el cabell de Cecile, modelant el seu cos en la cavitat de la forma ceràmica. Barceló sempre sorprèn, no deixa indiferent.
* Cataleg, Miquel Barceló 1983-2009. Caixa Forum
dimarts, 31 d’agost del 2010
TROBADES D'ART. JOAN FONTCUBERTA. MURAL FOTOCERÀMIC

Fontcuberta ha ideat un projecte que consisteix en modelar la forma de la campana mora de l'Església de la Mare de Déu de l'Assumpció de SAJAZARRA amb fotografies personals cedides pels ciutadans.
Realitzarà amb la tècnica de la fotoceràmica un mural que de lluny reproduirà el campanar de l'església, les imatges pertanyen als àlbums familiars dels propis veïns del municipi.
Aquesta campana és protagonista d'una llegenda que conta que una princesa mora va voler convertir-se al cristianisme i només en Sajazarra li van permetre el baptisme. En agraïment, va regalar aquesta campana al poble. Per Joan Fontcuberta la campana mora «és símbol de tolerància», i persegueix crear en la seva obra «dues textures, l’al•legòrica de la campana i la real, dels records»,
Per crear aquest mural, utilitzarà el programa GoogleGram, que crea una imatge composta per la suma d'altres imatges filtrades pel motor de cerca de Google. Conformaran el fotomosaic 10.000 tesseles.
divendres, 27 d’agost del 2010
FORN DE FINALS DEL SEGLE I O PRINCIPI DEL II.

A les restes arqueològiques de la ciutat astur romana de Lancia, ha aparegut la primera necròpolis d'incineració excavada a Lleó, un tram de calçada, un forn de finals del segle I o principis del II per coure teules, un altre medieval i unes termes. És molt interessant el poder estudiar aquests forns, una bona notícia pels ceramistes.
A menys de 20 quilòmetres de la ciutat de Lleó, al terme municipal de Villasabariego, hi ha el jaciment arqueològic de l'antiga ciutat astur- romana de Lancia declarada ‘Bé d'Interès Cultural’ en l’any 1994.
Les notícies escrites que tenim de la ciutat es deuen als historiadors romans, que esmenten la presa de l'urbs dels asturs per les tropes d'August entre els anys 26 i 25 aC
Ara, la construcció de la nova autovia Lleó- Valladolid amenaça una part d'aquest jaciment, els treballs afectaran l'àrea al peu del turó en què s'enclava la zona arqueològica.
Diversos col•lectius de protecció del patrimoni de Lleó tracten d'evitar-ho creant la Plataforma Salvem Lancia.
dissabte, 21 d’agost del 2010
Arts Santa Mònica. ‘ Barceló abans de Barceló. 1973 1982’ Experiències sobre dues rajoles.

Aquesta exposició presenta una selecció de l’obra inicial i més desconeguda de Miquel Barceló.
L’exposició s’ha dividit en sis apartats: Bestiari, Vanitas, Poesia experimental, Llibres, Elements del paisatge i Retrats i autoretrats. En aquest últim apartat, Barceló ha esgrafiat retrats i fragments de retrats sobre dues rajoles esmaltades de color blanc, destacant el color negre i verd – groc de la superfície, sobre el fons blanc de la rajola. Les dues porten per títol, “sense títol” i estan datades a l’any 1973. Pertanyen a col•lecció particular.
dimarts, 17 d’agost del 2010
EXEQUIES. ( 550 – 530 aC. ) Tècnica de las figures negres.

Va ser el més gran dels pintors ceramistes àtics de figures negres. Va exercir influència tal i com l'entenem avui dia, sobre les generacions posteriors. Els seus seguidors, imiten el seu estil i temes, tot i que realitzen canvis en el tractament dels ulls, en l’estudi de la roba i utilitzen més recursos de color.
Creador original i amb un estil personal.
Entre les seves obres més rellevants podem citar, l’ Àmfora del Vaticà, datada cap al 540. Les seves cares estan decorades amb la tècnica de les figures negres, representant dos temes: Aquil i Ayax jugant als daus en una pausa del combat i el retorn dels Dioscurs, Castor i Polux, rebuts pels seus pares, Tyndaro i Leda. En la lluita d'Aquil i Pentasilea de l’Àmfora del Museu Britànic, des del punt de vista de l'estil, es pot observar més cromatisme, (blanc i violeta) estilització i plasticitat que en obres anteriors.
Aquesta evolució de la decoració i composició equilibrada respecte a la formes es manifesta en tota la seva obra. Decora àmfores, copes, plats i plaques ceràmiques que formen part de les parets interiors de les tombes, en els quals els atenencs de dol estan representats amb gran dignitat.
Tècnica de les figures negres.
Primer es preparava la superfície del vas, mentres cobrava força el seu color ataronjat. Després es realitzaven els contorns de les figures i s'aplicava al seu interior una mena d’ engalbes marró - negre obtenint les siluetes de les figures i formes. Per acabar aquesta composició s’enriquia amb detalls incisos (forma de la roba, collarets, etc.) i amb pinzellades blanques per ressaltar el color del cos femení i vermelles més fosques pels detalls.
No utilitzaven la ceràmica vidrada però la coneixien. Utilitzaven engalbes molt fins i compactes per impermeabilitzar les peces, eren engalbes amb molt ferro i cuits en atmosfera oxidant per obtenir el vermell intens.
L'argila d'Atenes era molt vermella i poc calcària, la de Corint més groguenca. La diferència del color es devia a la alternança en el transcurs de la cocció de l'atmosfera oxidant, reductora i novament oxidant, que té per afecte el fer variar l'òxid de ferro que entra en la composició de l’engalba.
El color negre no és un vernís / vidrat ja que no està vitrificat; es tracta de la mateixa argila en suspensió col.loïdal (molt ric en àlcalis) aplicat i polit sobre l'argila a duresa de cuir amb un tros d’obsidiana.
L'aspecte negre, blavós i platejat se suposa que era elaborat a través d'un procediment de cocció única basat en variacions d’ atmosferes i graus de temperatura. Es pensa que la cocció es feia de la manera següent.
Cocció: a) Atmosfera oxidant a 800 º C
b) Atmosfera reductora entre 800 º C i 850 º C diòxid de carboni combinat amb l'oxigen d'òxid fèrric es transforma en òxid ferrós negre.
c) L'òxid ferrós en presència d'oxigen es transforma una altra vegada en òxid fèrric vermell, impedint l'oxidació a l’òxid ferrós negre.
dissabte, 31 de juliol del 2010
UNIVERS DE CONTRARIS. ÀNGELS FORTS.
La força expressiva i material és la clau del treball d’Àngels Forts. En algunes peces s’estableix un contrast ambigu entre les làmines primes de la porcellana i la massa compacta de la pasta refractaria.
Les petites peces de porcellana formen un univers de diferents colors blancs buscant escenaris visibles. Les seves peces estan conformades per diferents estats d’evolució fins arribar a espais amb identitat pròpia.
Aquesta segona exposició individual d’Àngels Forts transmet un món interior ric d’expressivitat d’idees i formes.
Exposició de ceràmica. Associació de Ceramistes de Catalunya.
ATENEA DEESSA PROTECTORA DELS ARTESANS. L’art del ceramista
En la mitologia grega, Atena en grec antic és la deessa de la saviesa, de l'artesania, i la ceràmica. També se l'anomena Atenea o Pal•les Atenea. L'animal que la simbolitza és l'òliba i la seva planta, l'olivera. Era també deessa protectora de la ciutat d'Atenes. És una de les sis deesses principals del Panteó grec i era anomenada Minerva pels romans.
Per als grecs, Atenea protegia els forns dels ceramistes perquè els gots adquirissin un bell color i estiguessin ben cuits.
Els tallers de ceràmica a l’antiga Grècia estaven emplaçats generalment fora de les ciutats perquè requerien espai i bon accés per a l'abastament de les argiles. També necessitaven molta aigua i combustible. El forn desprenia fum i pols i això molestava als ciutadans que vivien a prop. Generalment eren tallers familiars, però en moments de gran productivitat treballaven esclaus.
La cuita es realitzava en un forn circular amb la coberta en forma de cúpula, amb un orifici de ventilació a la part superior.
A sobre de la cambra de combustió on cremava la llenya es posava la ceràmica La llenya s'havia introduït prèviament per un túnel o passadís per on, posteriorment es traurien les cendres
L'orifici de ventilació s'obria o tancava segons es volgués la cocció amb oxigen, o sense. El contrast del color vermell de la ceràmica i el negre del vernís es produïa amb aquesta alternança de cocció .
No totes les argiles eren iguals. L'argila d'Atenes tenia molt òxid de ferro que feia que amb la cocció es convertís en un col vermell-ataronjat. L’argila de Corint no tenia res d'òxid i per tant tenia un color blanc.
Els vasos grans es realitzaven enganxant les diferents peces realitzades al torn. Després s'aplicava una fina capa d’ argila per no veure la unió.
Els terrissaires i els pintors que realitzaven les decoracions treballaven junts en els tallers. La decoració d'un vas grec requeria molta mestria. Exequias va ser el pintor ceramista més important de figures negres. Eufroni va ser un gran pintor ceramista en l'època de la decoració de les figures vermelles. En altra entrada parlaré d’aquests grans artistes.
Poesia
OSTRACISMO
FIJATE en este trozo de sencilla cerámica
que todavía tiene frescores de cisterna.
La democracia, como puedes ver,
siempre fue cosa limpia
sue llegaba del suelo hasta los mármoles
se las más prestigiosas asambleas.
Bastaría un punzón
y una caligrafía bien legible,
para emitir un voto en contra de alguien.
Pero aquí sólo puedes decir sí
a la belleza, al orden de la mente,
el gozo de la mar y de los vinos,
al amor y a sus cuerpos más triunfales.
Tira, pues, este trozo de vasija.
No sirve para nada,
a no ser que me canse de mi mismo
y con justicia escriba en él mi nombre
CERAMISTA EN ÉGINA
VI cómo amabas esta arcilla blanca,
y que la arcilla se te daba en formas
del esperado amor.
Sabiduría tuya y de la tierra,
certidumbre de hacer lo que se debe,
y sonriendo y cortés
mirar a los que miran tu trabajo.
Alguien musita nombres de belleza,
si acaricio este búcaro,
tal vez el más sencillo de tu alfar.
En esta primavera te recuerdo
y he recogido flores campesinas.
diumenge, 18 de juliol del 2010
OSTRACISME
dilluns, 28 de juny del 2010
Palau dels Papes d’Avinyó. 27 de juny - 7 de novembre
Miquel Barceló exposa a l’edifici gòtic més gran d’Europa amb una gran instal·lació a la capella del palau. Per aquesta exposició utilitza argila, maons i terracota.
dimarts, 22 de juny del 2010
BELLES PARAULES DE'N TOMÁS CACHEIRO

No tallo formas en barro,
que otros pueblos han creado.
Yo sólo tallo en la tierra
lo que mi tierra me ha dado.
Minerales, agua y fuego,
forman tu mundo, alfarero.
Desde el comienzo del mundo,
ese mundo es el primero.
En el corazón del barro
sueña una forma dormida.
Sueño que acuna mis manos,
soñando sueños de vida.
Andan y andan mis manos
en torno al barro rondando:
velan el alma dormida
que en el barro está soñando.
PER CONÈIXER MÉS LA SEVA OBRA: http://blogs.avui.cat/jaumepubill/
EL GRAN TRESOR D'AFGANISTAN
Afganistan amaga un tresor. Té reserves de minerals de ferro, coure, niobi, cobalt, or, i també liti.
El dia 23 de març vaig fer un comentari sobre el liti i el gran valor que té al mercat. En el cas d'Afganistan, és una enorme riquesa valorada en un bilió de dòlars. Xina ja s'ha fet amb la concessió d'una mina de coure. Afganistan amaga més reserves de liti que Bolívia, primer productor mundial. Serà Afganistan l'Aràbia saudi del liti?.
dilluns, 14 de juny del 2010
UN PINTOR QUE UTILITZAVA MATERIALS PROPERS ALS UTILITZATS PELS CERAMISTES.

El pintor Sigmar Polke va morir el dia 11 de juny d’aquest any. Va néixer a la baixa Silesia. A Doüsseldorf va començar la seva formació com a pintor de vidre, amb materials que continuo utilitzant més tard a les seves pintures. Va participar a la Documenta 5 de Kassel l’any 1972. A partir d’aquesta data el seu estudi es transformo en un laboratori químic experimentant amb diferents materials, per això va rebre el nom d’alquimista.
Utilitzava diferents materials com a suport de les seves pintures, experimentava amb textures que li proporcionaven els materials com a plàstics , drap entrefí, teles sintètiques i substàncies com a or, argent, arsènic de coure, laques, iodurs i nitrat d’argent.































